top of page

את מקשיבה לי?

בכל אחד מאתנו מקנן רצון עמוק ועוצמתי – רצון להישמע. אנו רוצים להביע את קולנו, להיות מובנים על ידי האחר ולקבל חזרה הערכה.

הקשבה היא לב התקשורת. והיא מאפשרת לנו כהורים לתת לילד שלנו תחושה שרואים אותי, יש לי מקום, אני חשוב, זה מעלה את תחושת הערך העצמי וכך

נוצר קשר של אינטימיות ותחושת אכפתיות.


כשהילדים מספרים לנו משהו שקרה בגן או בבית ספר, אחה״צ עם חברים גם בעיות וגם חוויות טובות, כשאנחנו מקשיבים להם הם לומדים את עצמם.

הם מתמודדים עם הקושי ומגיעים בעצמם לתשובות שמתאימות להם. היכולת שלנו להיות שם עבורם ככלי היכול להכיל את הרגש, לשקף את הכוח ולאפשר להם להתמודד , היא הנותנת לילדים חוויה של יחס, עוצמה ויכולת באותו הזמן.


זכרו שילדים לומדים התנהגות מאיתנו ההורים. היו להם למודלינג של הקשבה עם אמפטיה, וכך תלמדו אותם להיות קשובים לעצמם.


הנה כמה כללים להקשבה טובה

✅ פנו זמן, רגשית ופיזית להקשבה. לא מקשיבים מול הטלוויזיה, תוך כדי עשיית דברים אחרים או בזמן הליכה ברחוב, אלא פנים מול פנים או בטלפון, ללא הסחות דעת. אם הזמן לא מתאים לכם להקשבה, קבעו בזמן הקרוב ביותר המתאים.

✅הפעילו את הגוף: בשיחה, שבו פנים אל פנים, הנהנו, חייכו, שמרו על קשר עין.

שקפו את הדברים שנאמרו לכם: חזרו על דברי האחר ובחנו את ההקשבה שלכם: "מה שאמרת זה.... האם זה נכון? האם הבנתי?

✅הימנעו משיפוטיות ומנקיטת עמדה. בזמן ההקשבה, אין צורך לומר "אני מסכים או לא מסכים". מספיק להביע אמפתיה, "אני מבין שקשה לך במצב הזה".

✅שאלו שאלות, אך בזהירות, לא כקביעה. למשל: "יכול להיות שאתה מודאג״? "לא הבנתי את מה שאמרת. התכוונת ש..."

✅ אלתיכנסו לדברי האחר. חכו עד שיגמור לדבר. אם תרצו, תוכלו לכתוב לעצמכם הערות ולשאול אחרי שתקשיבו.


רוצים להפגש איתי ולדבר על היחסים שלכם בבית?

אני פה בשבילכם.

עופרה בהרב, 053-2869841

מנחת הורים מוסמכת לגיל הרך מטעם מכון אדלר

מקבלת בקליניקה שדה נחום וכלל ארצי בזום


ree

תגובות


bottom of page